ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی لازمه حضور افراد دارای معلولیت در جامعه است

همزمان با فرارسیدن روز جهانی عصای سفید، نشست آیت اله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه ساری با فریبا بریمانی مدیرکل بهزیستی استان، مسوولان بهزیستی، مسلمی مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران و جمعی از روشندلان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران؛ بریمانی مدیرکل بهزیستی استان در این نشست با اشاره به اینکه ۱۵ اکتبر که مصادف است با ۲۴ مهر ماه، به نام روز ایمنی عصای سفید شناخته می‌شود، گفت: در این روز فعالان امور نابینایان تلاش می کنند تا آنرا بعنوان سمبل هویت اجتماعی این افراد معرفی نمایند.

وی نرخ شیوع معلولیت در استان را ۱۸۸ نفر در هر ۱۰ هزار نفر عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر ۸ هزار و ۷۷۷ فرد دارای اختلالات بینایی تحت پوشش خدمات بهزیستی مازندران هستند.

بریمانی به راهکارهای پیشگیری از اختلالات بینایی اشاره کرد و افزود: یکی از روشهای پیشگیری از اختلالات بینایی تدوین و اجرای برنامه‌های آگاه‌سازی در خصوص پیشگیری از انواع معلولیت‌ها از طریق مشاوره ژنتیک و بررسی های ژنتیکی است. روش دیگر نیز غربالگری‌هایی است که توسط بهزیستی به خوبی انجام می شود که در ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۰۶۶۶ نفر غربال بینایی شدند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ قلم تجهیزات توانبخشی تهیه و در اختیار نابینایان و کم بینایان استان قرار گرفت، تصریح کرد: این تجهیزات شامل، عصا، ساعت مچی گویا، اسپیکر، قلم مخصوص و غیره می باشد که با دعوت از انجمن و بر اساس اولویت و نیاز این عزیزان خریداری می شود.

بریمانی دسترس پذیری برای حضور افراد دارای معلولیت در اجتماع را ضروری برشمرد و گفت: استفاده از امکانات جامعه برای افراد دارای معلولیت مستلزم وجود زیرساخت های اجتماعی نظیر مناسب سازی اماکن عمومی، مناسب سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و غیره می باشد و وجود این زیرساخت‌ها تاثیر مثبتی در کلیت زندگی آنان از جمله در استقلال، آموزش، سلامت و کیفیت زندگی این افراد دارد.

وی خواستار رعایت قوانین و ضوابط شهرسازی و ساختمان سازی برای حضور مستقل افراد دارای معلولیت در جامعه شد و گفت: این مساله عزم جدی و همکاری همه جانبه دستگاهها و نهاد ها را می طلبد تا برنامه‌ریزی لازم برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها و تحولات در این زمینه صورت پذیرد.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم‌بینا با تکیه بر مهارت‌ها و تجارب خویش در عرصه های اجتماعی و شغلی فعالیت دارند و بهزیستی نیز با ارائه تسهیلات اشتغالزایی، معرفی به کارفرما و پرداخت حق بیمه و غیره در راستای توانمندسازی این افراد گام برمی دارد.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه برای نخستین بار با تلاش مشترک سازمان بهزیستی و سازمان امور استخدامی امکان برگزاری آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت برگزار شد، اظهار داشت: این آزمون با هدف رفع چالش بیکاری افراد دارای معلولیت و اجرای قانون ۳ درصد استخدامی افراد دارای معلولیت در دستگاههای اجرایی برگزار شد.

در ادامه مسلمی مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان استان گفت: هیچ پشت نوبتی برای دریافت خدمات توانبخشی نداریم و همچنین کلیه تجهیزات توانبخشی توسط بهزیستی مازندران به صورت هدفمند و کارشناسی خریداری و در اختیار روشندلان قرار می گیرد.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران عدم مناسب‌سازی شهری را از مشکلات و چالش های افراد دارای معلولیت عنوان و اضافه کرد: مساله مناسب‌سازی اهمیت ویژه ای دارد چرا که جامعه نابینایان و کم‌بینایان همچون افراد عادی نمی توانند از معابر، دستگاه‌های اجرایی، نهادها و غیره استفاده کند.

وی خواستار فراهم کردن بستری برای استفاده معلولان از فرصت‌ها شد و تصریح کرد: انتظار داریم کرامت معلولان و نابینایان، حفظ شود.

کد خبر 119714

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد